Saturday, January 9, 2010

Perhimpunan 8Januari2010


Perhimpunan Bantahan Isu kalimah “Allah” Di Masjid Negeri


SHAH ALAM 8 Jan – Lebih seribu orang menyertai perhimpunan secara aman di Masjid Salahuddin Abdul Aziz Shah selepas solat Jumaat bagi membantah penggunaan kalimah Allah di penerbitan katholik Majalah Herald-The Catholic Weekly yang kini menjadi isu kontrovesi.
Perhimpunan anjuran Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) berlangsung hampir 30 minit turut disertai beberapa NGO bagi menyatakan pendirian orang Islam sebagai membantah keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur baru-baru ini yang memberi kebenaran kepada penerbitan katholik menggunakan kalimah Allah.

Orang ramai menaikkan sepanduk bertulisan, antaranya “ Penggunaan perkataan ALLAH hanya untuk orang Islam sahaja!!”, “Kami bantah keras penggunaan kalimah ALLAH!”, “Bersama mempertahankan kesucian kalimah ALLAH”, dan “Jangan cabar toleransi orang Islam”.

Bantahan terhadap penggunaan kalimah Allah.oleh orang bukan Islam turut dibangkitkan dalam khutbah Jumaat yang telah disediakan oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS). Khutbah tersebut dibacakan di beberapa masjid tertentu di negeri Selangor.

Pada 31 Disember yang lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan majalah Herald-The Catholic Weekly menggunakan kalimah Allah di dalam penerbitannya. Keputusan itu mengundang reaksi negatif banyak pihak terutama masyarakat Islam. Mahkamah yang sama bagaimanapun menangguhkan keputusan tersebut sementara menunggu rayuan daripada Kementerian Dalam Negeri (KDN).

No comments:

Post a Comment