Friday, June 11, 2010

CERAMAH BULAN JUN 2010


Kemaskini: gambar-gambar sekitar Ceramah "Sejarah Islam Nusantara"




PROFILE RINGKAS PENCERAMAH

Ustaz Muhamad bin Abdullah Al-Amin.

Muhamad bin Abdullah Al-Amin. Amin adalah nama di kalangan keluarga. Pendidikan awal di Johor, pada umur 15 ke Pakistan untuk program tahfiz. Kemudian meneruskan pelajaran ke Maahad Muhammadi Kelantan.

Melanjutkan pelajaran ke Universiti Malaya, Nilam Puri Kelantan. Selama berada di Kelantan, sering berulang dan belajar di Pondok Lubuk Tapah Pasir Mas. Setelah tamat di UM, ke Maahad Ihsaniah Penang. Diterima masuk ke Universiti Al-Azhar di dalam Kuliyyah Syariah di Kaherah untuk tahun akhir.

Sekembalinya, mengambil Diploma Administration of Islamic Judiciary (DAIJ) di UIAM. Selepas itu membuat Master UM. Master kedua di UIAM di dalam LLM (AIOL). Kini sedang menulis di peringkat PhD di Universiti Malaya.

Bermula tahun 2003, mula merantau ke serata negara Arab, membuat lawatan, bertalaqqi dengan ulama' yang ditemui, mengambil sanad dari mereka di Yaman, Syria, Jordan, Lubnan, Turkey, Maghribi,Mesir, Iran,dan lain-lain. Terlibat dengan operasi kemanusiaan di beberapa negara seperti di Tsunami di Acheh, gempa bumi di Pakistan, Gempa bumi di Jogjakarta, Gempa bumi di Bengkulu dan lain-lain.

Mengasaskan rumah anak yatim di Subang Jaya, seterusnya bersama di dalam Yayasan al-Ijabah di dalam program amal.

YAYASAN AL-IJABAH
No. 14, Jalan Tengku Ampuan Zabedah (K9/K) , Seksyen 9 40100 SHAH ALAM
Tel /Fax : 03-5880 1886
Website: http://www.ijabah2u.com    Blog Ustaz Amin: http://www.ustazamin.com

No comments:

Post a Comment